بررسی کهن گرایی زبانی در رمان های محمود دولت آبادی و ابوتراب خسروی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
  • نویسنده محمود خشنود
  • استاد راهنما محمدجواد مهدوی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

آرکائیسم (باستان گرایی) زبانی آن است که شاعر یا نویسنده در اثر خود از کلمات مهجور و ساختارهای دستوری قدیم استفاده کند. بنا به این تعریف، می توان گفت که آرکائیسم، کاربرد آگاهانه و تعمّدی لغات و اصطلاحات، عبارات و ساختارهای دستوری کهن در یک متن ادبی است که موجد فضای تاریخی، روح حماسی، سبک ممتاز و ... می شود. بنابراین باستان گرایی زبانی عمدتاً در دو زمینه نمود می یابد: 1- باستان گرایی واژگانی 2- باستان گرایی نحوی در باستان گرایی واژگانی، نویسنده به جای استفاده از کلمات متداول زبان، از واژگان قدیمی یا تلفّظ های قدیمی واژگان استفاده می کند. در باستان گرایی نحوی نویسنده به جای استفاده ازهنجارهای رایج دستور زبان، ازدستورگذشته پیروی می کند. شفیعی کدکنی معتقد است که به کاربردن واژه های کهن در یک متن ادبی باستان گرایی واژگانی است. بهره گیری از واژه های کهن در این تعریف، محدود به احیای واژگان مرده نیست، حتی انتخاب تلفّظ قدیمی تر یک کلمه خود نوعی باستان گرایی محسوب می شود. بنابراین هرگاه شاعر ازبین دو واژه ی مترادف، واژه ای راکه کمتر در زبان معیار رایج است برگزیند، ازباستان گرایی استفاده کرده است.(شفیعی کدکنی،1373 :25) در این تحقیق منظور از کهن گرایی و آرکائیسم ، واژگان و عبارات دوره ی تاریخی خاصی نیست و هر گونه واژه یا عبارت و یا کاربرد نحوی که در زبان رایج و معیار امروزی کنار گذاشته شده ویا آن قدر نادر و کم کاربرد شده است که در نظر اهل زبان، قدیمی وخارج از محدوده ی زبان عادی و معمولی به حساب می آید؛ مورد بررسی این پژوهش خواهد بود. ضمن اینکه چه بسا واژگان یا کاربردهایی که در زبان و محاورات افراد سالخورده، هنوز هم کم و بیش رایج است ولی شنیدن آنها برای اکثریت اهل زبان کنونی، عجیب و ناآشنا است.چنین واژگانی نیز مشمول بررسی این تحقیق می شوند. حتّی برخی واژگان و کاربردهای نحوی وجود دارد که به نظر می رسد فقط توسط افرادی خاص ودر منطقه ای خاص رایجند ولی خود یا شکل تغییریافته ی آن ها را درمتون گذشته ی ایران می توان یافت. ازقبیل: کراکردن وکرامندبودن، اشکم به جای شکم، شوی به جای شوهر، مانستن به جای شبیه بودن، واستاندن به جای گرفتن یا پس گرفتن، شنودن به جای شنیدن و موارد بسیاردیگری که به عنوان واژگان محلی نیز محسوب نمی شوند چون برای همه ی افراد آن اقلیم عادی نیستند. چنین مواردی نیز درحیطه ی این تحقیق مورد نظر می باشند. دراین تحقیق چند رمان مشخّص از دو نویسنده ی معاصر(محمود دولت آبادی و ابوتراب خسروی) که در زمینه ی گرایش به کهن گرایی سعی بیشتری داشته اند و ظاهراً نمود این امر درآثارشان بیشتر جلوه گر است، مورد بررسی قرار گرفته است ودلایل وانگیزه های قطعی و احتمالی آنان از این امر ونیز میزان موفقّیت آنان در آثار منتخب، مورد ارزیابی قرار گرفته است. به دلیل بیان مستقیم و یا ادلّه ی غیر مستقیمی که از گفتار و مصاحبه ها وآثار این دو نویسنده برداشت می شود؛ به نظر می رسد که هردو از الگوهایی قدیمی تقلید کرده یا تاثیر پذیرفته اند؛ مثلاً تاثیر دولت آبادی از بیهقی و ابوتراب خسروی از نثر دوره ی اول و محتوای متون کتب مقدّس و عهد عتیق- که در صورت نوشته نیز بی تاثیر نبوده است- غیر قابل انکار است. به همین دلیل همراه با ذکر موارد آرکائیسم واژگانی و نحوی از آثار منتخب این دو نویسنده در این تحقیق، به ذکر موارد مشابه و کاربردهای همانند، از برخی آثار کهن پرداخته شده است تا هم موارد و آثار تاثیرگذار روشن شود وهم میزان موفقیّت این نویسندگان در این امر مشخّص گردد. این پژوهش در چهار فصل نگارش یافته است: درفصل اول کلیّاتی در باره ی موضوع و مولّفه های آن، معرّفی نویسندگان منتخب و آثار مورد نظر آنان ارائه می شود. فصل دوم به بررسی واژگان کهن به کاررفته در آثار این دو نویسنده و مقابله ومقایسه ی آنها با نمونه هایی از آثارکهن در ایران می پردازد. در فصل سوم مسائل نحوی به کار رفته در این آثار که در کهن گرا شدن آنها موثّرند مورد توجّه قرار گرفته اند. درفصل چهارم به نتیجه گیری از بحث و بیان میزان موفقیت نویسندگان و آثار مورد بررسی آنان در انتقال ویژگی های زبان کهن به نوشته های امروزی و مقایسه ی اجمالی کار دو نویسنده ی منتخب پرداخته شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل عناصر مدرنیته در رمان کلیدر محمود دولت آبادی

ادبیات داستانی که خود محصول مدرنیسم است در بازتاب تجربه تقابل سنت و مدرنیته نقش داشته است. واکاوی مفاهیمی از مدرنیته که در کلیدر منعکس شده محور این پژوهش است. می­توان گفت کلیدر، اگر چه داستانی بومی است در فضایی روستایی اما به اقتضای داستان و ماجراهایش و به ویژه متأثر از رخدادهای اجتماعی و سیاسی سال­های 1325 تا 1327 هجری شمسی و فضای ملتهب سیاسی ایران پس از جنگ جهانی دوم و از طرفی تحت تأثیر فضای ...

متن کامل

سبک شناسی زبانی رمان آن مادیان سُرخ یال نوشته محمود دولت آبادی

رمان تاریخی و کوتاه «آن مادیان سُرخ یال» اثر محمود دولت آبادی، بُرشی از زندگی امرؤالقیس، شاعر عاشقانه سرای دوران جاهلی و شرح ماجرای یک خونخواهی قبیله ای ـ عاطفی است. نویسنده در قالب این رمان، یک شبه افسانه تاریخی را با دنیای امروز پیوند داده است. از جنبه زبان روایت، این رمان با مایه داشتن از نثرهای کلاسیک، از دیگر رمان های دولت آبادی متمایز شده است. زبان انتخابی او در این رمان، کاملاً با فضا و عصر...

متن کامل

سبک شناسی زبانی رمان آن مادیان سُرخ یال نوشتة محمود دولت آبادی

رمان تاریخی و کوتاه «آن مادیان سُرخ یال» اثر محمود دولت آبادی، بُرشی از زندگی امرؤالقیس، شاعر عاشقانه سرای دوران جاهلی و شرح ماجرای یک خونخواهی قبیله ای ـ عاطفی است. نویسنده در قالب این رمان، یک شبه افسانة تاریخی را با دنیای امروز پیوند داده است. از جنبة زبان روایت، این رمان با مایه داشتن از نثرهای کلاسیک، از دیگر رمان های دولت آبادی متمایز شده است. زبان انتخابی او در این رمان، کاملاً با فضا و عصر...

متن کامل

بررسی جنبه های شعری در رمان کلیدر (محمود دولت آبادی)

هدف از این تحقیق ، بررسی جنبه ها و عوامل شاعرانگی در متن رمان « کلیدر» ، اثر محمود دولت آبادی است. به بیان دیگر این پژوهش عهده دار جستجو در حوزه ی کاربرد عناصر شعری در متن کلیدر به منظور اثبات ویژگی های شاعرانه ی این نثر و بیان تأثیر این ویژگی ها در القاء هر چه بهتر مفاهیم عاطفی و روحی با کاربرد زبانی نو در رمان است . بدین منظور نگارنده با بررسی و مطالعه ی دقیق متن رمان، مصادیق این کاربردهای شا...

واکاوی چند کهن الگو در آثار ابوتراب خسروی

کهن الگوها (به زعم یونگ) عناصرِ ساختاریِ اسطوره سازی هستند که همواره در روانِ ناهشیار بشر وجود دارند و زمینه ای برای نشان دادنِ واکنش های مشابه به محرک های معیّن اند. حضور کهن الگو در هر متن ادبی، به نوعی سبب دسترس پذیرشدنِ پنداره های ازلی به شیوه ای هنرمندانه می شود. ابوتراب خسروی از نویسندگانی است که در آثارش توجه زیادی به اساطیر و کهن الگوها دارد و تکرار مضامین اسطوره ای در داستان هایش از ویژگی ها...

متن کامل

چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی

اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی، به اعتبار حضور صداهای چندگانة شخصیت‌‌ها با‌هم و در‌هم، متنی چندصدایی تلقی می‏شود. چندصدایی اصطلاحی ‏است که باختین برای اشاره به رمان‌‌های داستایفسکی از آن استفاده کرد، که، در آن‌ها، شخصیت‌‌ها به گونه‏ای به مکالمه با هم می‌‌پردازند. در رمان‌‌های پیشامدرن، راوی گویندة مسلط در کل متن بود که اجازة هیچ‌‌گونه ابراز عقیده‌‌ای را به شخصیت‌‌ها نمی‌‌داد. در دورة مدرن، این ت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023